čtvrtek 18. června 2015

KETRIN NA TÉMA ~ ZÁKLADY ZDRAVÉHO ŽIVOTNÍHO STYLU

Rozhodli jste se, že se sebou začnete něco dělat? Že už máte po krk toho, jak vypadáte? Nebo vám chybí vůle vůbec začít? No, rozhodně nejste sami. Pokud můj blog sledujete trochu pravidelněji, tak můžete vědět, že koncem letošní zimy jsem se na sebe opravdu nakrkla, a začala jsem se snažit se sebou něco dělat. Samozřejmě výsledky člověk nezíská ze dne na den, stejně tak vědomosti a znalosti, co je dobře a co špatně.. a o tom bych dneska ráda něco napsala :)
Hned na začátku chci upozornit, že nikdo moudrý z nebe nespadl a že se na internetu můžete dočíst různé informace, které ani nemusí být pravdivé. Každopádně, důležité je, že se sebou člověk chce začít něco dělat a každá snaha se počítá. Asi vám nemusím vnucovat ty stará dobrá moudra a fakta, která zná každý: Aby tělo dobře fungovalo je potřeba dostatečně pít (nejlépe čistou vodu), jíst po menších (ale zas né malých) porcích 5-6x denně a hýbat se. Pokud zvládnete nějak dát do kupy tyto 3 body, čeká vás ještě spousta práce, jejíž výsledek však stojí za to.
Řekla bych, že vyřešit jídlo je asi ta nejtěžší část a i já s ní mám velké problémy. Ze začátku jsem si vedla kalorické tabulky, kde vám dle přesně zadaných informací vyjede, kolik kalorií denně by jste měli sníst a také kolik sacharidů, bílkovin, tuků, vlákniny, atd.. Jenže je to dost náročné na čas si vést tyto záznamy, protože aby byly přesné, je potřeba si každé jídlo vážit a to občas moc dobře nejde. Nicméně možná nejlepším krokem je nechat si udělat jídelníček od někoho, kdo se na to specializuje a má dobré recenze. Protože ten člověk vám pak poradí úplně nejlíp, co máte jíst a co nemáte. 

Jídlo bývá asi ten největší problém i v tom, že lidé si myslí, že čím méně toho sní, tím více budou hubnout. Ze začátku to tak může být, ale časem se hubnutí zastaví a čeká vás pravý opak - a to pěkné kynutí, protože tělo si začne ukládat tuky. Všimla jsem si toho dost i na různých fitness skupinách, kde se lidé chlubí svými snídaněmi, obědy či dalším chodem a na talíři se na mě směje porce jak pro dvouleté dítě a to jsem možná ještě přidala. Každopádně, z čeho takový člověk může žít? 
Vezměte si pro představu například mě: Jsem žena 163 cm vysoká, a můj denní výdaj je asi kolem 1400 kalorií. Tyto kalorie moje tělo zpracuje jen tím, že žiju, že mé tělo pracuje a že dýchám. Když si k tomu člověk připočte, že se za den pohybuje - chůze, úklid, či nějaký ten sport.. dostanete se klidně na 2000 kalorií a výš. A tyto kalorie prostě musíte nabrat nazpět, aby tělo mělo z čeho vyžít. 

Další věcí je to, že lidé jsou se svým stravováním více než přehnaní. Jezte prostě to, co vám chutná - co na tom, že vaše oblíbená blogerka pravidelně vaří ze šmakouna, když vám to prostě nechutná. Nemusíte snad jíst podle druhých, jezte si podle sebe a podle své chuti. Na světě je takových potravin, které můžete využívat. Jen se snažte vyhnout přehnanému smažení či obalovanému jídlu, a tak. A že si jednou za týden či 14 dní dáte parádní porci jídla v Mekáči či jiném Fast Foodu? No a co??
Co se týče pohybu. Ten je také samozřejmě hodně důležitý, ale jídlo a stravování celkově se považuje za důležitější. Nicméně pohyb je důležitou součástí celého procesu, abyste trochu vypadali. Navíc nedokážu opomenout fakt, že se vám sport může stát neskutečným koníčkem, kterému se budete věnovat s radostí. 
Co byl například můj problém: Bála jsem se při cvičení hodně posilovat, protože jsem nechtěla mít svaly jak rambo. Takže jsem spíše jezdívala na orbitreku, nebo se jen tak protahovala na žíněnce, ale žádné posilovací stroje jsem nepoužívala. Každopádně, naštěstí jsem se probrala a posilování miluju. Řekla bych, že silový trénink je na hubnutí ke všemu opravdu nejlepší, a vidím po něm na sobě největší výsledky. Svaly totiž nahrazují tuk a tělo pak vypadá navíc opravdu dobře a vytvarovaně. Takže pěkně s chutí na posilování! :-)

Poslední rada je, že se hlavně aktivně nevažte. Vezměte si prostě starý dobrý krejčovský metr a raději si každý měsíc zaznamenejte míru vašeho pasu, zadečku, stehen, paží či dalších míst, kde prostě chcete zhubnout.

A hlavně to hned nevzdávejte, když máte celý víkend rodinnou oslavu a chipsy a chlast jedou v plném proudu. Člověk ihned nepřibere 10 kilo nazpět, jen proto, že jeden víkend jedl jak urvanej z řetězu. Pamatujte, že změna může zabrat mnoho měsíců.. ale na ten výsledek se prostě vyplatí počkat :-)

PS: Hlavně buďte v pohodě, nenervujte se a nebuďte na sebe přehnaně přísní, protože s takovým přístupem se hubne docela těžko :-)

15 komentářů:

  1. Pěkně napsaný článek. :) Já jsem byla v DOCELA dobré formě, pár kilo na zhubnutí ještě bylo, ale byla jsem spokojená. Jenže v zimě o zkouškovém jsem absolutně neměla náladu na cvičení, sem tam jsem si něčeho mlsla a časem jsem se hrozně rozežrala... Shozená kila mám zpátky a nedokážu se teď k ničemu dokopat - k lepší stravě ani k cvičení :( a nadávám si, že jsem se nechala zlenivět..

    takže si dovolím přidat ještě jednu radu: když už začnete, držte se a (dlouhodobě) nepřestávejte. :) jinak budete začínat zase od začátku.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No přes zimu to bude nejhorší, taky se bojím, jak to budu zvládat - protože teď to bude zkouškové, hrocení bakalářky..tak snad se najde i nějaký čas na cvičení. Teď přes léto se tomu člověk může věnovat o dost více.

      Vymazat
    2. Jo jo, taky za rok budu mít krizovku :D přesně jak píšeš - zkouškové, bakalářka.. a v letním pro změnu státnice :( musíme to nějak zvládnout :)

      Vymazat
  2. POvedený článek, o víkendu máme naplánováno s přítelem vyrazít běhat, tak jsem zvědavá co z toho nakonec bude :D

    http://style-and-smile15.blogspot.co.uk/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No to určitě běžte :-) Já také občas chodím, ale nejsem moc dobrý běžec.. příliš toho neuběhnu :D

      Vymazat
  3. Super shrnutí takového toho základního :)) Ještě tě doplním, ty "cheat days" jsou jednou za čas nejen prominutelné, ale skoro nutné :))

    Zrzavá katastrofa

    OdpovědětVymazat
  4. Skvělý článek :)
    Já se snažím skoro 3 měsíce chodit pravidelně do fitka a snažim se i zdravě jíst :) a myslím že to opravdu funguje :)

    Blond LADY

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem ráda, že na sobě vidíš výsledky! To je moc motivující :)

      Vymazat
  5. Najprv musím pochváliť topánky, sú MEGA krásne!! :3
    Aj ja som si povedala, že musím so sebou niečo robiť, keď ide leto. Začnem pohybom, lenže k tomu som musela pridať aj stravu. Na začiatku to bolo ťažké, keďže sa nedá z jedného dňa na druhý prejsť z vyprážaného syra s hranolkami na nejaký kus kus alebo čo :D a po 2 mesiacoch je to už úplne v pohode, nachádzam stále nové a nové zdravé recepty :) A samozrejme, doprajem si aj cheat meal (podľa mňa je to lepšie ako cheat day )
    Výsledky na sebe vidím, lenže váha sa veľmi nepohla, čo ma deprimuje.. A ani kamoši nevidia výsledky :/ takže budem musieť makať viac! :D
    Original copy blog

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je fakt, že já se raději nevážím, protože váha v tomhle směru není tak důležitá. Důležité jsou ty centrimetry a také to, jestli se člověk cítí dobře a je se sebou spokojený. A dva měsíce jsou krátká doba, někdo vidí výsledky klidně i po více jak půl roce.. tak to určitě nevzdávej! :-)

      Vymazat
  6. Já uplně bych cvičit mohla furt, ale to jídlo , to je boj. Ale pomalu to jde :) tak snad to pujde i dál !
    dreammorebabe

    OdpovědětVymazat
  7. Skvěle napsáno :) To já s jídlem problém nemám, jím pořád tak nějak zdravě a jak píšeš hlavně to, co chutná mě. Existuje tolik zdravých jídel, že si vybere opravdu každý :).

    OdpovědětVymazat
  8. Konečně rozumný a "free" článek o hubnutí. Všude vidím furt jen "musíš" a "nesmíš".

    OdpovědětVymazat